- Kolín
- MAXIHIT 18 s.r.o.
Dva učitelé, jeden pohled na věc – prázdniny trávíme v rukou psychologů
1. mýtus – Učitelé mají každou chvíli volno díky prázdninám
Volno celé léto, klid v období Vánoc a další prázdniny během roku – to je asi nejčastější domněnka o práci učitele. Na první pohled to tak možná vypadá, pravda je ale jiná. ,,Prázdniny jsou dlouhé pouze v létě. V průběhu školního roku mají učitelé dohromady dva týdny dovolené. Tyto dny jsou jim navíc zaměstnavatelem dány a nemohou vycestovat, kdy se jim líbí či hodí. Jejich možnosti zahraničních dovolených jsou tak v době, kdy jsou nejdražší letenky a ubytování.” podotýká Přemek. Monika doplňuje, že o prázdninách mimo jiné využívá služeb psychologů.
2. mýtus – Pedagog odučí pár hodin a má klid
,,Učitel učí, na výuku se chystá, opravuje testy a to je vše. Dle většiny občanů. Neustále ale narůstá administrativa a samotná výuka je tak polovina práce učitele.” vyvrací Přemek všeobecnou představu. ,,Učitel zadává do elektronického systému známky, zadává a omlouvá absence, komunikuje s rodiči a žáky mailem, telefonicky či osobně.” Zajímavé zkušenosti ze základní školy má i Monika. ,,6 hodin v kuse s třemi přestávkami na dozoru a zbylé dvě strávené výšlapem a sešlapem do učebny ve 4. patře. Je to ráj pro močový měchýř a žaludek! A s rodiči, jejich emaily, telefonáty, smskami, schůzkami trávíme volný čas nejraději.” Z výpovědi Přemka i Moniky je jasné, že práce učitele není jen o vyučování, ale také o hromadě administrativy a nepříjemností kolem.
3. mýtus – Učitel se jednou něco naučí a pak to dokola vypráví
Hlavně v očích žáků vypadá učitel jako člověk, který se již při studiu něco naučil a teď to jen dokola vypráví ve třídě. ,,To pak ale nudou umře i ten učitel” konstatuje Monika. Snaží se připravit výuku tak, aby, jak sama říká, neumřela nudou a zároveň předala co nejvíce žákům. ,,Učitel je rád, když zaujme, nedejbože něco naučí polovinu z nich. Většinou však považuje za úspěch, když žáci ví, že se někdo mihl před tabulí.” Se stejným problémem pracuje i Přemek na gymnáziu. ,,Mění se hlavně děti, takže materiály či způsob výuky je zapotřebí aktualizovat, dělat hodiny méně statické, adaptovat obsah či formu dle dané třídy a skupiny.” Nevyhne se mu ani změna vyučované látky, se kterou se musí učitelé poprat. ,,V mnoha předmětech, za mne například ZSV, se neustále probíraná látka mění či aktualizuje. Je zapotřebí neustále aktualizovat prezentace, pracovní listy a další materiály.” To všechno znamená práci, která je ale vidět jen ze zákulisí. I proto si lidé myslím, že práce učitele snadná.
Přemek i Monika jsou se svou prací spokojeni, přestože je z jejich zkušeností vidět, že být učitelem není žádný med. Když je toho na ně ale moc, nezapomínají, že je to Jen Práce.
,,Je to vysněná práce! Pojďte taky učit, třeba pak alespoň budeme opravdu končit ve 12, nějaké přestávky budeme mít a při prázdninách nebudeme potřebovat tým psychologů, kteří nás dají do kupy.”